مهری مهرجو؛ مهرداد مظاهری دشت ارژندی؛ مهری رجایی؛ هادی اسماعیلی درمیان؛ فرهاد شهرکی؛ یحیی کاظمی؛ ناصر اسدی؛ جعفر صادقی؛ شهرام مهنا؛ مجید رشیدی هویه؛ حسین زهدی فسایی؛ محمدعلی منصوری بیرجندی؛ مجید قدردان؛ علیرضا آقایی
چکیده
این مقاله، حاصل تجربهنگاری جمعی از اعضای هیأتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان دربارهی راهکارهای کاهش تقلب در آموزش الکترونیکی است. اشتراکگذاری و بررسی دیدگاهها و تجارب اعضای این گروه، در یک شبکهی برخط اجتماعیِ -مختص آنان، به انجام رسیده است. این شبکه در ابتدای سال 1399، اندکی پس ازآغاز دوران همهگیری بیماری کووید19 و تقریباً ...
بیشتر
این مقاله، حاصل تجربهنگاری جمعی از اعضای هیأتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان دربارهی راهکارهای کاهش تقلب در آموزش الکترونیکی است. اشتراکگذاری و بررسی دیدگاهها و تجارب اعضای این گروه، در یک شبکهی برخط اجتماعیِ -مختص آنان، به انجام رسیده است. این شبکه در ابتدای سال 1399، اندکی پس ازآغاز دوران همهگیری بیماری کووید19 و تقریباً همزمان با شروع فعالیتهای دانشگاه با هدف تبادل تجربیات مرتبط با بهکارگیری شیوههای آموزش الکترونیکی دروسی که تا آن زمان عمدتاً بهصورت حضوری در دانشگاه ارائه میشد؛ تشکیل گردید. شیوهی پژوهشی انجام این تجربه-نگاری، روش پدیدار شناختی تفسیری با رویکرد کیفی است. مطالب، نظرات، اقدامات و راهکارهای پیشنهادشده توسط جمع فوقالذکر، برای کاهش تقلب در آزمونهای برخط، تحت چند عنوان اصلی، دستهبندی شده و مصادیق مرتبط با هریک از آنها، تکبهتک بیان گردیده است. مهمترین این موارد، شامل اقدامات مؤثر جهت کمک به افزایش آگاهیها و تقویت توان درستکاری و خویشتنداری دانشجویان در برابر تمایل به تقلب، آشنانمودن دانشجویان با امکانات و ابزارهای مفید و مجاز کمکی بهعنوان ابزارهای مشروع جایگزین تقلب، استفاده از امکانات ویطهی سامانه آموزش مجازی در راستای کاهش انگیزه و شانس انجام یا کسب نتیجهی مطلوب از ارتکاب تقلب (همچون ایجاد تنوع و تفاوت در ترتیب و محتوای سؤالات آزمون، استفاده از سؤالات تحلیلی و غیرحفظی)، تقسیم و توزیع امتحانات، ایجاد تغییر و تنوع در شیوههای ارزیابی و عدم اکتفا به امتحان و نیز توجه به اهمیت و جایگاه سایر جنبههای روانشناختی دانشجویان و همراهی نمودن و ارائهی راهنمایی و مشورت به ایشان در هنگام اجرای آزمونهای برخط است. در این تجربهنگاری، اساتیدی از دانشکدههای علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی شرکت داشتند؛ ازاینرو، بعضی از راهبردهای ارائهشده برای کاهش تقلب، ممکن است در یک زمینهی تخصصی آموزشی، پرکاربردتر باشد؛ ولی در برخی زمینههای تخصصی دیگر، کمتر قابلاستفاده باشد.